Griekenland - De Griekse Gids
Twitter Griekse Gids    Youtube Griekse Gids    Instagram Griekse Gids    Facebook Griekse Gids    Pinterest Griekse Gids

Griekenland weblog

Eilandhoppen in coronatijden

Zaterdag, 1 augustus  2020

Het regent annuleringen in de reiswereld. Het zijn vooral de 55-plussers die afhaken omdat ze geen risico willen nemen. ‘Stel je voor dat er opeens een corona uitbraak volgt en we kunnen niet meer naar huis’ is een van de uitspraken die je vaak hoort. Maar hoe riskant is het om toch op vakantie naar Griekenland te gaan? We wilden het zelf ondervinden en planden een mini eilandhopvakantie zoals we die vaak voor onze eigen klanten plannen.

Op donderdag 30 juli is het zover. We stappen met z’n vieren in het vliegtuig richting Mykonos. Een paar dagen eerder hadden we het plf-formulier ingevuld en de nodige gezondheidsverklaringen. De nacht voor ons vertrek krijgen we de QR-codes, we zijn er nu helemaal klaar voor.

Naar Schiphol rijden we met onze eigen auto, we hadden eerder een parkeerplaats op Schiphol hiervoor gereserveerd. Nadat we onze mondkapjes op doen, nemen we de pendelbus naar de aankomsthal. We geven onze bagage af en lopen dan door naar gate 11 want vanaf hier zal ons vliegtuig naar Mykonos vliegen.

Om precies 7.10 uur stijgt het voor drie kwart gevulde vliegtuig richting Griekenland. Alle passagiers en stewardessen dragen mondkapjes. De reis is zeer aangenaam en 3 uur later landen we op het vliegveld van Mykonos. Het is niet druk op het vliegveld en vanaf het vliegtuig mogen we te voet naar de bagagehal lopen. Hier staat een groep agenten op de passagiers te wachten die qr CODES controleert. Er worden twee rijen gevormd. Later blijkt dat de linker rij voor de passagiers is die de test zullen ondergaan, de rechter rij is voor de overige passagiers die rechtstreeks naar de bagagehal kunnen lopen.

Mykonos luchthaven
Aankomst Mykonos luchthaven

Uit onze groep wordt onze zoon Mano (23) gepikt om de test te doen. Waarschijnlijk omdat Mano een paar degen eerder naar Griekenland (Kos) was geweest en omdat hij dat op zijn plf formulier had gemeld. We vinden de rij vrij lang en wat ons opvalt is dat ook kinderen de test moeten ondergaan al dan niet met hulp van een ouder die met een staafje speeksel uit de mond van het kind haalt. Na de test nemen we de taxi richting onze eerste bestemming, dat is hotel Gorgona bij Mykonos stad.

Corona test

Nadat we ons geïnstalleerd hebben op de kamer en we sprakeloos zijn van het uitzicht op de blauwe zee vanaf onze balkons, lopen we naar het centrum van Chora, want zo noemen de locals hun hoofdstad. Wat ons meteen opvalt is de rust vergeleken met de afgelopen keren dat we op het eiland waren. Op het centrale strand van de stad zijn amper badgasten en in de prachtige steegjes kunnen we wandelen en foto’s maken  zonder enige moeite en zonder gestoord te worden door mensenmassa's. Wat een aangename sfeer! Op straat draagt men geen mondkapjes, alleen als je een winkel binnengaat moet je even een mondkapje opzetten. Overal hangt een gemoedelijke sfeer.  S ’Middags lopen we terug naar het hotel om een duik in het zwembad te nemen. Wat een uitzicht hebben we hier! Rechts zien we de haven en links de stad en de wereldbekende molens.

Mykonos stad
Rustig in Mykonos stad

s' Avonds lopen we terug naar de stad voor het diner. We nemen plaats bij restaurant Kostas, waar je heerlijk kan eten zonder diep in de buidel te hoeven tasten. Het is hier gezellig en het eten is goed! Het was een vermoeiende dag, we gaan vroeg terug naar het hotel om lekker te slapen, ons hotel heeft goede matrassen, dus we kunnen genieten van een goede nachtrust na een enerverende eerste dag. Toch gaan we eerst nog even op het balkon zitten om van de lichtjes te genieten, want rechts zien we nu heel duidelijk het eiland Tinos en tegenover ons de lichtjes van het eiland Syros.

Mykonos Gorgona
Zwembad Gorgona

De volgende ochtend, na het lekkere ontbijt, lopen weer naar de stad om met de gopro te filmen. Jorgos brengt ondertussen een bezoekje aan het mooie boutique hotel Elena. Leuk om de mensen te ontmoeten waarmee je normaliter alleen via telefoon en e-mail communiceert. Rond de middag nemen we nog een frappé en frisdranken bij de bekendste plek in Mykonos: “Klein Venetië” en we zien pelikaan, “Petros” (of is het zijn opvolger!) het is een van de bekende mascottes van Mykonos.

We keren terug naar ons hotel voor een laatste duik in het zwembad, want om 17.00 uur zullen we de boot naar Paros nemen. Bij het zwembad van Gorgona bestellen we daarna een heerlijke Griekse lunch, met omeletten en Griekse salades en na het douchen worden we door de taxi opgehaald en naar de haven van Mykonos gebracht.

We hebben vooraf voor de bootovertochten gezondheidsverklaringen ingevuld en  onze boottickets liggen bij het kantoor van Sea & Sky aan de haven. Sea & Sky is het bureau dat alle boottickets vanaf Mykonos voor Griekse Gids Reizen regelt. We nemen de tickets in ontvangst en nemen vervolgens plaats bij de “kantina”.  Er zijn leuke terrasjes waar je drinken of snacks kunt bestellen terwijl je op de boot wacht. Even later arriveert Sifnos Jet, de boot die ons naar Paros zal brengen. Iedereen doet een mondkapje op en gaat in de rij wachten om aan boord te gaan. Enkele bemanningsleden verzamelen de gezondheidsverklaringen en meten zelfs de koorts van de passagiers, ook bij ons. We zijn oké. De reis verloopt prima en anderhalf uur later zijn we op Paros.

Sifnos seajets
Instappen op de ferry

Op Paros worden we door Nikos Karousos opgewacht, dat is de eigenaar van het bedrijf dat alle taxiritten voor ons op Paros verzorgd. We maken aan de haven ook kennis met zijn broer Vasilis die met een andere auto gasten is komen ophalen. We stappen met z’n vieren in zijn splinternieuwe minibus, wat een luxewagen! Nikos brengt ons naar hotel Zefi in Naousa waar we twee nachten zullen verblijven. Onderweg vertelt hij ons dat ze ook een derde taxi hebben en daar rijdt Nikos' vrouw vooral mee, een echt familiebedrijf dus. We vertellen hem dat we morgen ook een dagje naar Antiparos zullen gaan waarop hij reageert “jullie moeten zeker gaan, Antiparos is erg leuk, daar heeft Tom Hanks een villa en hij is nu daar.” Wie weet kunnen we dan even op de koffie gaan bij Tom en zijn Griekse vrouw Rita, haha! Nikos vertelt ook dat hij twee weken geleden Tom en zijn vrouw met “onze” taxi heeft opgehaald en naar de haven heeft gebracht! Het zijn leuke vriendelijke mensen zonder enige kapsones.” zegt hij.

25 minuten later zijn in Naousa bij Zefi hotel. Wat een leuk kleinschalig hotel is met vriendelijk personeel. We frissen ons op en lopen in 5 mjnuten naar het centrum van Naousa. Een prachtig stadje! In tegenstelling tot Mykonos, is het hier iets drukker, hebben we het gevoel. De restaurants zijn half gevuld maar de sfeer is ook hier top. Je ziet overal mensen rondslenteren, het is hier gezellig druk.

Naousa Paros
Naousa op Paros

We nemen plaats bij resaturant Achinos aan de kade, waar ze heerlijke gerechten bereiden. Wat hebben we genoten van het eten en van de totale sfeer eromheen. Na het eten maken we nog een kleine wandeling en keren terug naar hotel Zefi. Morgen is er een nieuwe dag, we gaan een auto huren en een kleine tour rond Paros maken maar ook Antiparos bezoeken, we zijn erg benieuwd wat we gaan ervaren!

Lees ook deze populaire artikelen

Coronabewijs in Griekenland opgeschort vanaf 1 mei
Coronabewijs reizen naar Griekenland per 1 mei afgeschaft
Griekenland schrapt Covid-tests voor gevaccineerde reizigers