Griekenland - De Griekse Gids
Twitter Griekse Gids    Youtube Griekse Gids    Instagram Griekse Gids    Facebook Griekse Gids    Pinterest Griekse Gids

Griekenland weblog

Griekse dansvakantie in Molyvos, Lesvos

Manolis Iskis Dancing organiseert ook dit jaar weer een Griekse dansvakantie, dit jaar voor het eerst in het voorjaar! Van 29 april t/m 6 mei 2014 de vijfde editie met dansen uit Lesvos, Chios, Mikra-Asia én Kreta.

In het pittoreske plaatsje Molyvos op het Griekse eiland Lesvos kun je een week lang genieten van zon, zee, cultuur en tegelijkertijd leren dansen als een Griek(se).

Onder leiding van professioneel Grieks dansleraar Manolis Iskis, geboren en getogen in Molyvos, leer je alle ins en outs van het Grieks dansen. Niet alleen de dansen zelf, maar ook de verhalen en de geschiedenis die daarbij horen.

Het is een dansvakantie, dat betekent dat het plezier tijdens het dansen op de eerste plaats komt. Genieten van samen dansen met uitzicht op zee!

Dit jaar worden twee dagen van de dansvakantie verzorgd door gastdocent Giannis Megalakakis. Hij is autoriteit op het gebied van Kretenze dans. Hij onderzoekt al jaren de oorsprong van de  Kretenze dans en muziek. Hij is een gedreven docent en danser.

Uitjes

Naast de dagelijkse danslessen nemen we je drie avonden mee uit om je onder te dompelen in het authentieke Griekse leven. Er staan onder andere een bezoek aan de lokale dansgroep van Molyvos op het programma om samen te dansen. En we zullen de geleerde dansen ook zeker in praktijk brengen op de klanken van livemuziek!
De dansvakantie is toegankelijk voor iedereen vanaf 16 jaar. Het programma wordt afgestemd op het niveau van de deelnemers. Onze dansmethode is zo dat zowel beginnende als ervaren dansers voldoende uitdaging zullen vinden.

Referenties

Van 27 juli t/m 3 augustus 2012 ben ik met Manolis op dansvakantie geweest in Molyvos op het eiland Lesvos. Een onvergetelijke ervaring ! Elke dag 2 x dansles, tussendoor genoeg tijd om heerlijk te relaxen op een terrasje tussen de Grieken, een wandelingetje te maken door de leuke, smalle straatjes van Molyvos om het sfeervolle 'Kastro' te bezichtigen, of om een siësta te houden.

De 1e dag werden we door Manolis welkom geheten met een lekker drankje en heerlijke mezedes (Griekse hapjes). Elke avond ging ik met de andere deelnemers een hapje eten in een plaatselijke taverne waar tot in de vroege uurtjes muziek werd gemaakt, gezongen en - uiteraard - gedanst. Vaak was Manolis van de partij. Omdat Manolis oorspronkelijk uit Molyvos komt, kent hij daar iedereen en zo hebben wij dan ook heel veel leuke mensen leren kennen.

Kortom, een heerlijke actieve, maar ook relaxte vakantie, waarbij je de altijd gastvrije Grieken goed leert kennen en waarderen. Een week waar ik nog lang met plezier aan zal blijven denken. En ... ook niet onbelangrijk, het was de hele week stralend weer. Gelukkig maar dat eind augustus de reguliere danslessen in Utrecht weer beginnen, zodat we de Griekse sfeer kunnen blijven vasthouden tot ... de volgende dansvakantie !'

I. Rommes

'Op de eerste dag werden we ’s avonds hartelijk welkom geheten  door Manolis en Francisca met drankjes en een uitgebreide hoeveelheid hapjes. We waren met 6 cursisten, waarvan 4 vrouwen en 2 Griekse mannen.

De volgende dag begon onze eerste les. Na de lessen werd er door ons allen inclusief Manolis en Francisca gezellig nagepraat onder het genot van een drankje/koffie. Tussen de lessen door had je tijd genoeg om b.v te gaan wandelen in het mooie plaatsje Molyvos of lekker te gaan zwemmen.

In het begin van de week bracht Manolis ons ’s avonds naar een schattig dorpje in de bergen. Daar werden ons vorstelijke gerechten en natuurlijk drankjes aangeboden. Het was een heerlijke avond.
Op de avond van onze laatste lesdag zijn we naar een pittoresk restaurantje net buiten Molyvos gebracht. Er was live muziek en daar konden we de hele avond de dansen die we geleerd hadden tonen. Ook nu was het weer een grandioze avond.

Samenvattend kan ik zeggen dat het een onvergetelijke vakantie is geweest. We hebben ontzettend veel gelachen. Geweldig was het.'

Als alles naar wens gaat ben ik volgend jaar weer van de partij, want niet alleen ben ik jaren geleden besmet geraakt met het Griekse virus, ook jullie hebben mij besmet met het dansvirus.

P. Janssen

Pure passie voor Griekse dans en muziek, met daarbij volop zon, lekker eten en zeer warm gezelschap… dat is een week dansvakantie met Manolis & Francisca. Ik had de eer om in 2010 proefkonijn te zijn van deze dansreis, en ik kan zeggen dat het een absolute aanrader is. Of je nu alleen komt of samen. Tip: blijf nog een weekje, want in de week zelf kom je niet zoveel toe aan sightseeing van het mooie eiland. Ik heb zelf de dagelijkse danslessen (en da’s best intensief) afgewisseld met lekker relaxen op het strand, en niet veel meer dan dat. Heerlijk. Uniek.

E. Janssen

Interesse in de dansvakantie? Stuur vrijblijvend een e-mail naar manolis@iskisdancing.nl voor het complete programma, het overzicht van de kosten en links voor het boeken van vluchten.