Griekenland - De Griekse Gids
Twitter Griekse Gids    Youtube Griekse Gids    Instagram Griekse Gids    Facebook Griekse Gids    Pinterest Griekse Gids

Griekenland weblog

Rondreis in Griekenland (Deel 1)

Tekst: Jorgos en Wendy Nikolidakis (De Griekse Gids)

Rondreis Griekenland:
Eerst Via Ancona naar Igoumenitsa en via Syvota naar Parga

Wij hebben tijdens deze rondreis zeer veel van Griekenland gezien. Onze reis duurde maar liefst 37 dagen! Tijdens deze rondreis hebben we gefilmd en meer dan 4000 foto's gemaakt. We hebben in de ruim 5 weken in Griekenland de eilanden Lefkas, Hydra, Spetses en Skiathos bezocht en op het vasteland Epirus (de Zagoria-streek, Parga en Syvota), Thessalie (Meteora en Pilion), Athene en Peloponessos (Olympia, Epidavros, Mycene en Nafplion). Wij zijn in streken geweest waar vaak bijna geen Nederlanders en Belgen te bekennen waren, het onontdekte Griekenland. We zijn ook op leuke plekjes geweest, waar de grote meerderheid toeristen uit Griekenland zelf waren en waar soms bijna geen buitenlandse toeristen waren.

Syvota Epirus
Syvota - Epirus

Overtocht Italië - Griekenland

Onze trip begon feitelijk in Ancona (Italië) waar we de boot namen. Met de ferry van Anek Lines, Minoan Lines of Superfast Ferries kun je de oversteek van Italie naar Griekenland maken. En de volgende morgen, 14 uur later (je slaapt op de boot) stapten we in Igoumenitsa uit. De hoofdstad van de provincie Thesprotia in Epirus. Op de boot waren ook heel veel Turkse reizigers, dit komt mede door de Griekse autosnelweg (Egnatia Odos) die vanaf Igoumenitsa, via Thessaloniki naar Constantinopel (Istanbul) gaat en die de toegankelijkheid naar Turkije via Griekenland vergemakkelijkt heeft. Zo'n boottocht is heerlijk, lekker ontspannend, een goede voorbereiding op wat er zal volgen.

Anek Lines - Boot naar Griekenland
Met de boot van Italie naar Griekenland

Syvota - Epirus

Na aankomst in Igoumenitsa (om 6.30 uur) reden we naar het plaatsje Syvota waar we voor het ontbijt lekkere verse broodjes bij de bakker kochten om ze daarna aan de haven van Syvota te verorberen. We zagen hier honderden zeilboten en een brede boulevard waar overal restaurants en café's waren. Heel veel luxe zeilboten meren aan in de marinehaven van Syvota en het is duidelijk een bestemming waar rijkere mensen graag komen. De omgeving van Syvota is werkelijk adembenemend mooi, het ligt in het midden van een groene omgeving waar de bomen en de groene struiken tot aan de zandstranden in de kleine baaien komen.

Syvota Epirus
Syota Epirus

Parga

Vanaf Syvota reden we door naar Parga. De weg die van Syvota naar Parga gaat is zeer goed, maar heeft wel veel bochten. Onderweg kwamen we mooie baaien tegen. Vooraf aan onze reis hadden we vaak lovende woorden over Parga gehoord. Bij aankomst begrepen we onmiddellijk waarom. Parga is een schilderachtig stadje dat op de berghellingen van een baai ligt. De veelkleurige huisjes met daarvoor de zee zijn mooi om naar te kijken. Parga is super gezellig en de stranden rond Parga zijn zeer mooi en goed georganiseerd. Er zijn hier zowel kiezelstranden als zandstranden. Het leuke haventje met terrasjes sprak ons erg aan. Parga heeft op ons een zeer positieve indruk gemaakt en hier zullen we in de toekomst zeker voor een wat langere periode terugkomen. Na Parga reden we door naar Lefkas, maar hierover vertellen wij de volgende keer meer.