Griekenland - De Griekse Gids
Twitter Griekse Gids    Youtube Griekse Gids    Instagram Griekse Gids    Facebook Griekse Gids    Pinterest Griekse Gids

Griekenland weblog

Reisverhaal: Weer terug op Lefkas

Door: Wendy Nikolidakis - De Griekse Gids

Lefkas had jaren geleden een goede indruk bij ons achtergelaten, dus we wilden het eiland graag opnieuw bezoeken. We gingen terug naar het mooie Lefkas.

Lefkas Egremni strand
Lefkas, het eiland van de mooie stranden. (Ergemni)

We vliegen vanaf Amsterdam naar Aktion, het vliegveld van Preveza en Lefkas. De vakantie kan beginnen!

Bekijk vakanties naar Lefkas

Vanaf het vliegveld zijn we binnen twintig minuten op eiland Lefkas. Het is laat in de avond als we aankomen, maar bij het passeren van Lefkas stad en bij aankomst in Nidri zien we de gezellige levendigheid in beide plaatsen. Deze keer blijven we twee weken. We hebben al een plan voorbereid, van wat we willen gaan zien en doen: bootrips maken en een auto huren om Lefkas te ontdekken. We hebben deze keer ook het plan opgevat om zelf met een bootje te gaan varen! Dat hebben we nog nooit gedaan en lijkt ons, naast heel erg leuk, ook best spannend.

Nidri lefkas
Lefkas, Nidri

Rustig aan beginnen, sigá sigá

We hebben een appartement op 50 meter van de gezellige boulevard van Nidri geboekt. Twee bakkers op steenworpafstand, minimarktjes, cafés, restaurants, winkeltjes, pitagyroszaakjes, zeg het maar, het is er allemaal. Het fijne is dat we ’s nachts totaal geen overlast van lawaai hebben, omdat we in een rustig zijstraatje zitten. Iedere ochtend halen we warm ‘Choriátiko psomí’, boerenbrood, bij de bakker. Bij de minimarkt halen we broodbeleg, zoals traditionele worst en kaas uit Lefkas en jam voor op de overheerlijke, gigantische croissants. Natuurlijk wat Griekse yoghurt met honing en we maken zelf frappé (ijskoffie).

"We genieten van het uitzicht op de groene bergen van Lefkas."

Het is vakantie, dus eerst  gaan we zwemmen in het zwembad en  ’s middags lunchen we op een terrasje van een van de  leuke restaurants aan de boulevard. We komen langs het standbeeld van Aristoteles Onassis, dat op de kade staat. Het beeld is vrij groot, en zelfgenoegzaam staat Aristoteles daar, met zijn jasje over zijn schouder, in de verte te staren. De rijkste man van Griekenland ooit, zei over Nidri: “Dit is de mooiste plek op aarde!”

Nidri
Nidri, de mooiste plek op aarde volgens Onassis

Via Nidri naar Karia

Vandaag willen we een auto huren om een stukje binnenland van Lefkas te verkennen en om een aantal stranden te bezoeken.  Vanaf Nidri rijden we via Perigiali de bergen in, richting het dorpje Platistoma. De bochtige weg leidt ons naar een plek met een spectaculair uitzicht. We stoppen om te genieten van het waanzinnige, panoramische uitzicht over Nidri. De baai van Vlycho, met de eilandjes en in de verte de hoge bergen van het vasteland, dat precies hier tegenover ligt. Het is adembenemend! We zijn niet de enigen die hier stoppen om foto’s te maken.

De bergen in de hele omgeving zijn prachtig groen. De wegen zijn erg smal en hebben veel bochten, soms best een beetje gevaarlijk. Twintig minuten later bereiken we het traditionele dorp Karia. Het plein met de hoge platanen en verschillende terrasjes is een van de gezelligste plekjes op Lefkas.  Wij lusten wel een frappé of een verse jus d’orange en de kinderen vinden het ook een prima plek, want er is gratis wifi. Karia is een dorp dat bekend staat om de weverij, dat zie je aan de vele winkeltjes waar o.a. handgemaakte tafelkleden verkocht worden.

Karia Lefkas

Agios Nikitas en Lefkas-stad

Onze volgende bestemming is Agios Nikitas. Dit leuke badplaatsje ligt aan de westkust van Lefkas, in een mooie  groene baai, die wordt omgeven door olijfbomen, dennenbomen en cipressen.  De turquoise zee bij Agios Nikitas is fantastisch mooi, met het witte kiezelstrand en daarachter de groene bergen en blauwe lucht. In het dorp zijn veel leuke zaakjes en terrasjes.  We blijven hier enkele uurtjes. We zwemmen en snorkelen wat en in het begin van de middag lunchen we heerlijk bij taverne Nikitas in het winkelstraatje dicht aan het strand. De porties zijn groot en het eten is heerlijk!

Agios Nikitas Lefkas

In de omgeving van het dorp zijn meerdere mooie stranden, zoals het strand Mylos, dat per boot of te voet bereikbaar is en iets zuidelijker ligt het populaire strand Kathisma. Aan het einde van de middag rijden we in noordelijke richting naar Lefkas-stad. De kustlijn is schitterend. We komen voorbij het strand Pefkoulia, waar het vrij druk is. We stoppen om enkele foto’s te maken.

"Het uitzicht over de zee en de dennenbomen is fenomenaal."

Een kwartiertje later arriveren we via het dorp Tsoukalades in Lefkas-stad. De stad bestaat uit het oudere centrum, dat gedeeltelijk op een schiereiland ligt aan zee, en het nieuwere gedeelte dat er later omheen is bijgebouwd, na de aardbeving in het jaar 1948. Het leukste gedeelte van de stad is het oudere gedeelte. Hier in het centrum bevindt zich het pleintje waar de kerk van Agios Spyridon staat. Dwars door het centrum loopt de grote winkelstraat. Opvallend zijn de kleurrijke huizen die veelal uit golfplaten bestaan. Na de aardbeving hebben de inwoners hun huizen op een goedkope manier willen herbouwen en ze hebben allerlei materialen opnieuw gebruikt. In Lefkas-stad bevindt zich de grote, moderne jachthaven, waar aan de kade tientallen restaurants en cafés zijn. Het is hier in het hoogseizoen erg druk. Aan het einde van de middag keren we via de badplaatsen Lygia en Nikiana terug naar Nidri.

Lefkas stad

Eilandhoppen vanaf Nidri

Vanaf Nidri varen iedere dag toeristenbootjes naar afgelegen stranden op het eiland en naar de eilanden rondom Lefkas. Elke avond is er op de kade van de haven van Nidri een “ware veldslag”. De concurrentie is moordend, want iedereen wil zijn boottochten aan de toeristen verkopen. We lopen over de kade en ons oog valt op een trip naar de stranden Porto Katsiki, Egremni en vervolgens naar de eilanden Kefalonia, Ithaki en Meganisi. De boot vertrekt om 10.00 uur en is om 18.00 uur terug, dat lijkt ons wel wat. De prijs is €20 per volwassene. De ochtend daarna staan we om 9.15 uur al bij de boot. We willen namelijk een goede plek vooraan op de boot bemachtigen, want vanaf hier kun je alles beter zien en tegelijkertijd lekker in de zon zitten. Achteraf gezien is het geen al te best idee, want de thermometer wijst vandaag naar 38 graden Celsius en er is weinig wind. Gelukkig zorgt de vaart van de boot voor een briesje en dat geeft wat verkoeling, waardoor de tocht toch aangenaam wordt.

Vanaf Nidri varen we langs de oostkust van Lefkas in zuidelijke richting. Rechts van ons zien we steile, groene hellingen, links van ons ligt Meganisi en vervolgens de open zee met hier en daar verspreid kleinere eilandjes. Even later nemen we de bocht naar rechts en varen we vlak aan de zuidkust van Lefkas.  Nadat we de baai van Vassiliki passeren, zien we de beroemde kaap Lefkatas. Aan deze kaap heeft het eiland zijn naam te danken. Iedereen pakt zijn fototoestel en schiet plaatjes, want de witte, steile rotsen met de vuurtoren er bovenop zijn meer dan de moeite waard om te fotograferen.

Kaap Lefkatas

Na de kaap varen we in noordelijke richting, nu langs de witte westkust van het eiland. De bedoeling is dat we hier, bij Porto Katsiki en Egremni zullen stoppen, om een duikje in het heldere water van Lefkas te nemen. Nabij Porto Katsiki horen we opeens enthousiaste kreten. Er zijn  dolfijnen gesignaleerd, die onze boot een paar minuten lang blijven volgen en prachtige dolfijnensprongen naast onze boot maken. Het is ons gelukt om foto’s  te maken en de dolfijnen te filmen. De eerste zwemstop is bij het strand Egremni. Dit is zonder twijfel een van de mooiste stranden in de Middellandse Zee. Het is een wit kiezelstrand, met daarachter steile rotsen.

"De kleuren van het water en de groene bergen zijn prachtig."

Na een frisse duik bij Egremni te hebben genomen, varen we naar het populaire Porto Katsiki om ook daar even te zwemmen. Porto Katsiki is een van de stranden waarvan de foto op de meeste Griekenland-kalenders te zien is. Ook hier zie je steile, witte rotsen, omgeven door groene bergen en het witte kiezelstrand dat contrasteert met de turquoise zee. Het  is oogverblindend mooi. Hier kun je nog steeds met de auto komen en naar beneden wandelen. Het is dan ook erg druk op het strand.

Porto Katsiki Lefkas

Onze volgende stop is het populaire Fiskardo, in het noorden van buureiland Kefalonia, waar we aan wal zullen gaan en zullen lunchen. De boottocht vanaf Porto Katsiki tot Fiskardo duurt 45 minuten. Fiskardo ligt in een mooie baai en wordt omgeven door lage, met dennenbomen en olijfbomen begroeide, heuvels. Het is een populaire vakantieplaats onder zeilers, dat zie je aan het grote aantal zeilboten dat aangelegd heeft. In Fiskardo lunchen we in de haven en we genieten van de schoonheid van het dorpje, dat door de aankomst van de toeristenboten helemaal is volgestroomd met mensen. Even later vertrekt de boot naar de overkant, waar het eiland Ithaki ligt, het eiland van Odysseus. Hier gaan we in een verlaten baaitje zwemmen. Het is heerlijk afkoelend. Na het zwemmen vertrekt de boot naar Meganisi. Dat is een van de kleine eilanden, die ten oosten van Lefkas liggen. De boottocht van Ithaki naar Meganisi duurt 45 minuten. Met de boot varen we tot in de grot van Papanikolis. Dat is een grot waar zich tijdens de Tweede Wereldoorlog een Griekse onderzeeër verscholen hield. Dagelijks wordt deze grot door tientallen bootjes bezocht en het is een van de belangrijkste attracties van Meganisi.

Grot van Meganisi
Grot van Papanikolis Meganisi

Na Meganisi varen we langs de oostkust van Lefkas in noordelijke richting naar Skorpios, het eiland dat bekend staat als het eiland van Onassis. Ook hier mogen we een duik nemen en bij het strand zwemmen waar Jacky Kennedy ooit eens topless door een paparazzo is gefotografeerd. Een foto die destijds wereldnieuws werd en voor opschudding zorgde. Een uur later zijn we weer terug in Nidri. Moe, maar erg voldaan. De komende twee dagen doen we het iets rustiger aan. Een dagje gewoon in Nidri blijven is geen straf. Je kunt hier leuke wandelingen maken naar de Dimosari watervallen of naar de baai van Vlycho of in noordelijke richting naar Perigiali. Of gewoon genieten van de gezelligheid van Nidri en het uitzicht over de zee, de eilandjes en daarachter de bergen van het Griekse vasteland.

Watervallen Nidri
Wegwijzer naar de Dimosari watervallen Nidri Lefkas

Met de auto naar Zuid-Lefkas

Op een eiland als Lefkas is een auto of scooter huren een must. De afstanden zijn niet zo groot en er is overal veel te zien. Na een paar dagen rustig aan te hebben gedaan, begint het weer te kriebelen. Vandaag rijden we naar Porto Katsiki, kaap Lefkatas en vervolgens naar Syvota en Vassiliki. Het is weer een prachtige tocht en we genieten onderweg van de prachtige natuur. Vassiliki ligt in een grote baai, waar het iedere middag hard waait. Daarom is het een populaire badplaats onder surfers. Het dorp is beschut tegen de wind en rondom het vissershaventje zijn tientallen tavernes en cafés. Het is hier erg gezellig.

Vassiliki Lefkas

Vanaf hier varen bootjes naar het strand Agiofili, een van de mooiste strandjes op het eiland. Een serveerster bij een café vertelt ons dat je er  ook met de auto kunt komen. De afstand is maar 3 kilometer en de zandweg  is redelijk. Een half uurtje later zijn we in Agiofili. Inderdaad, wat een mooi strand is dit. De kleuren van de zee en het witte kiezelstrand met daarachter de steile, groene rotsen, zijn oogstrelend. Vooral als je aankomt, vanaf boven op de rotsen is het een plaatje. Het enige nadeel is dat het in het hoogseizoen erg druk is. Het strand is namelijk niet zo groot en ligt vol met mensen die door het bootje zijn gebracht. Op het strand bevindt zich een kleine kiosk, die vers fruit en allerlei dranken verkoopt. Na onze duik in de zee bij Agiofili rijden we terug naar Vassiliki en vanaf daar zijn we binnen 15 minuten in Syvota, dat in een diepe baai ligt. Wat een prachtig kustplaatsje. De baai is zo gesloten, de zee lijkt bijna op een meer dat omringd is door begroeide heuvels en bergen. Syvota is een gezellig dorp met leuke terrasjes en restaurants aan het water. De omgeving van Syvota is erg mooi.

Syvota Lefkas

Bekijk vakanties naar Lefkas

Lees ook deze populaire artikelen