Griekenland - De Griekse Gids
Twitter Griekse Gids    Youtube Griekse Gids    Instagram Griekse Gids    Facebook Griekse Gids    Pinterest Griekse Gids

Griekenland weblog

Rondreis op Kefalonia

Door: Jorgos Nikolidakis - De griekse Gids

We zijn gaan eilandhoppen! Onze toer over de Ionische eilanden was geweldig! De Ionische eilanden zijn super mooi en we gingen van Zakynthos naar Kefalonia, vanaf Kefalonia maakten we een dagtripje naar Ithaka en via Lefkas vlogen we weer terug. (Vliegveld Preveza)

Eilandhoppen Lefkas, Kefalonia, Zakynthos

In totaal bleven we 8 nachten op de Ionische eilanden en het schema zag er als volgt uit:

Dag 1: Vlucht naar Zakynthos
Dag 2-3: Zakynthos
Dag 4: In de ochtend met de boot van Zakynthos naar Kefalonia
Dag 5: Kefalonia
Dag 6: Dagtrip Ithaki
Dag 7: Kefalonia

Dag 8: Met de boot van Kefalonia naar Lefkas. Met de taxi naar Preveza, verblijf in Preveza stad.
Dag 9: Terugvlucht vanaf Preveza

In dit artikel omschrijf ik ons verblijf op Kefalonia.

Boottrip Zakynthos-Kefalonia
We hebben drie fantastische dagen op Zakynthos achter de rug. Vanaf Argassi, vertrekken we ’s ochtends vroeg met een taxi richting Aghios Nikolaos, een havenplaatsje in het noordoosten van Zakynthos. Vanaf hier zullen we de veerboot naar Kefalonia nemen. Eenmaal aangekomen in Aghios Nikolaos, gaan we bij een café zitten, waar we koffie, thee en een broodje bestellen. De ferry die ons van noordoostkust van Zakynthos naar Kefalonia zal brengen is er nog niet, maar dat vinden we niet erg, het is hier erg gezellig.

Aghios Nikolaos Zakynthos
 Veerboot Vasos K.

Hoewel vroeg in de ochtend, het is vrij druk in Aghios Nikolaos. Bij de bakker staat een grote groep mensen die warme broodjes willen bestellen. In de haven zijn veel kleine bootjes. Vanaf Agios Nikolaos vertrekken dagelijks toeristenbootjes naar het Scheepswrak (Navagio), naar de Blauwe grotten (Blue caves) en de veerboot naar Pesada (Kefalonia). Ook worden er bootjes verhuurd.

Aankomst in Pesada op Kefalonia

Even later verschijnt de veerboot met de naam ‘Vasos K.’ die ons naar het haventje van Pesada zal brengen, aan de zuidkust van Kefalonia. We stappen op de boot en nemen plaats vooraan op het dek en genieten van de mooie ligging van Agios Nikolaos. Heel vlug vertrekt de boot en we varen langs de prachtige noordooskust van Zakynthos. Na een mooie boottocht, komen wij twee uur later in Pesada aan. We hebben vooraf een auto gehuurd en die wordt netjes afgeleverd. We tekenen de documenten en we spreken af de auto 4 dagen later in Fiskardo af te leveren. Waarom Fiskardo? Over vier dagen nemen de boot van Fiskardo naar Lefkas, vandaar!

We verblijven in Megas Lakkos
We verblijven bij een leuk appartementje in Megas Lakkos. Dat is een gehucht dat op het schiereiland Paliki ligt, helemaal aan de andere kant van het eiland. Onze navigatie geeft aan 50 km. We rijden richting Argostoli, voorbij de gelijknamige baai en maken de ronde van de baai. Het is een waanzinnig mooie rit. De wegen op Kefalonia zijn heel goed en hoewel het begin augustus is, het is helemaal niet druk op de weg! Via Lixouri arriveren we een uurtje later bij het strand van Megas Lakkos. Het appartement ligt aan een rood zandstrand en je kunt zo het water in lopen! Naast de appartementen bevindt zich een leuke taverna. Op het strand is het niet druk en het valt ons op dat bijna alle badgasten Grieken zijn!

Megas Lakkos Kefalonia

Het is ondertussen begin van de middag. Nadat we ons in onze kamer hebben ingericht, nemen wij plaats bij de taverna bij het appartement. We bestellen Griekse salade en een heerlijke grote Griekse boerenomelet! Wat is het lekker…! En wat een genot om hier te zitten terwijl je de golven zachtjes hoort en de wind voelt. Hoewel het 38 graden is, hebben we er hier helemaal geen last van!

Trip naar het klooster en naar Petani
Na het eten splitsen we ons op; Wendy en Stef willen graag bij het strand van Megas Lakkos blijven. Ik wil het klooster van Kipourei bezoeken om vervolgens naar Petani beach te rijden en dan via Lixouri naar het appartement terug te keren. De totale route is 47 km. Het weer is perfect, met de drone zal ik vast fantastische beelden kunnen maken!

Vanaf Megas Lakkos rijd ik eerst naar het Kipoureon klooster dat aan de westkust ligt, op de hellingen van hoge kliffen. De weg is vrij bochtig en voor 14 km afstand heb ik ruim een half uur nodig. Het is een heuvelachtig gebied vol met olijfbomen. Helaas tref ik bij aankomst een gesloten klooster. Achteraf hoor ik dat er maar een monnik in het klooster leeft en waarschijnlijk was hij op het moment van de dag even boodschappen doen. Dat is jammer, want die monnik had ik graag willen spreken! Toch vertrek ik met een goed gevoel want met de drone heb ik enkele prachtige beelden kunnen maken.

Kipourei Klooster

Vanaf het klooster rij ik dan richting het noorden, naar Petani beach. Blijkbaar zijn er meerdere wegen die ernaartoe leiden. Google maps echter, stuurt me via smalle weggetjes waar volgens mij zelden een auto langs rijdt! Op sommige plekken is de weg zo dichtgegroeid met planten en bomen dat ik er amper voorbij kan! Ik denk bij mezelf, als dat maar goed komt! Uiteindelijk komt alles goed, want opeens wordt de weg weer breder alsof er niks aan de hand is.

Lees ook deze populaire artikelen

Top 5 van Michal op Kefalonia
Rondreis op Kefalonia
3 geweldige, kleinschalige accommodaties op Kefalonia!