Griekenland - De Griekse Gids
Twitter Griekse Gids    Youtube Griekse Gids    Instagram Griekse Gids    Facebook Griekse Gids    Pinterest Griekse Gids

Griekenland weblog

Reisverslag Chalkidiki - Deel 1

Door Jorgos en Wendy Nikolidakis

Afgelopen april reisden we voor acht dagen naar Chalkidiki. We hebben er een heerlijke vakantie doorgebracht, beleef het hier met ons mee:

We gaan naar het Acrotel Athena Pallas. Dit hotel is een vijfsterrenhotel dat in Elia ligt, op het schiereiland Sithonia, in Chalkidiki. De eigenaar van het hotel is Harris en de marketingmanager heet Voula. Het zijn aardige mensen die we al enkele jaren kennen van de vakantiebeurs. We hebben ontzettend veel zin om hun hotel nu in levende lijve te gaan ervaren.

Athena Pallas

Dag 1: Aankomst bij Acrotel Athena Pallas in Elia

Onze vakantie begint op 25 april in Thessaloniki, waar we met vlucht HV5807 van Transavia landen. Vooraf hebben we een auto gehuurd bij “Dirent a Car”, een goed autoverhuurbedrijf dat een vestiging vlakbij het vliegveld heeft en waar wij al jaren goede ervaring mee hebben. We worden keurig opgewacht door een personeelslid, de auto wordt aan ons afgegeven en de vakantie kan beginnen.

De reis van het Thessaloniki tot Elia duurt anderhalf uur, maar is allesbehalve saai. We kijken om ons heen naar het mooie landschap met heuvels. Het is mooi, helder weer, de zon schijnt heerlijk en het is met een graad of 22 al warm. Wat wil je nog meer? Bij het hotel worden we door Voula verwelkomd en naar onze kamer gebracht. De wandeling door de tuinen van het complex naar de kamers geeft ons meteen een eerste indruk. Tot in de details hebben de eigenaren er een mooi, sfeervol hotel van gemaakt, in de traditionele Macedonische bouwstijl.

Nadat we ons even opgefrist hebben, nemen we plaats bij het prachtige zwembad. Bij de bar bestellen we frappe (ijskoffie) en verse jus ‘d orange. Onze jongste zoon die mee is, neemt meteen een duik in het water. Bij het zwembad maken we kennis met drie Nederlandse meisjes van het ROC Mondriaan in Den Haag die hier stage lopen. Het is grappig, want een aantal meisjes en jongens van die school heeft ook bij ons (De Griekse Gids) stage gelopen o.a. op de vakantiebeurs en enkele docenten van de opleiding kennen wij persoonlijk!

Hotel Athena Pallas en omgeving Elia beach

Het hotel ligt in een prachtige omgeving, in een groene natuur met olijfbomen en dennenbossen. In dit gebied wordt veel wijn geproduceerd, je ziet overal wijngaarden. Het ligt aan een smal zandstrand, waar je via trappen naar beneden kunt komen. Op het strand zijn ligbedden en parasols van het hotel, die gratis gebruikt mogen worden door de badgasten. Wat voelt het heerlijk aan om over het strand te lopen met blote voeten, de golven van het water te horen, de geur van de dennenbomen te ruiken en de warmte van de zon te voelen.

De tijd vliegt en we hebben trek gekregen. We gaan voor het eerst bij het restaurant van Athena Pallas dineren. Bij dit restaurant is er een uitgebreide keuze aan Griekse specialiteiten. Het is moeilijk kiezen voor ons, wat zullen we nemen? Het ruikt en het ziet er allemaal heerlijk uit. Het buffet heeft een ruime keuze aan vlees- en visspecialiteiten, maar ook vegetariërs zullen hier genieten, er zijn veel soorten salades, maar ook allerlei kazen en lekkere desserts!

’s Avonds na het eten, gaan we nog even bowlen. In het hotel bevindt zich namelijk een kleine bowlingbaan waar we veel plezier aan beleven. Bij de bar nemen we nog een glaasje wijn. Inmiddels is buiten donker, we voelen nu pas dat we echt moe zijn, tijd om te slapen.

Dag 2: Naar Neos Marmaras en Vourvourou

Om 9.00 uur ’s ochtends zijn we allemaal wakker en goed uitgerust. De zon schijnt. De strakblauwe hemel en het zicht over de zee tot aan Kassandra (het eerste schiereiland van Chalkidiki) zijn magnifiek. Het eerste wat we gaan doen is ontbijten natuurlijk. De keuze is gigantisch, zoveel lekkere dingen! Een van de koks maakt boerenomeletjes met de ingrediënten die je zelf mag kiezen. Heerlijk! Er staat ook een apparaat waarmee je op de ouderwetse manier een Griekse koffie kunt maken op heet zand! Ook is er volop vers fruit.

Na het ontbijt nemen we weer plaats bij het zwembad, waar we aan de bar drankjes bestellen en lekker van de warme, niet al te hete zon, genieten. Rond de middag beginnen we aan onze eerste autotrip. We rijden zuidwaarts langs de kust naar Neos Marmaras, een van de grootste stadjes van Sithonia. Het stadje, dat ongeveer drieduizend inwoners telt, ligt tegen de hellingen van een lage heuvel. Het heeft een haven waar toeristenbootjes, zeilboten en vissersboten aanmeren. De meeste cafés en restaurants bevinden zich bij de haven.  Neos Marmaras is vooral bekend om het luxe “Porto Carras Hotel” dat een kilometer ten zuiden van het stadje ligt.  We wandelen een uurtje in Neos Marmaras. We winkelen wat en eten onze eerste pita-gyros van deze vakantie! Onze volgende trip is naar Vourvourou dat aan de andere kant, de oostkust, van Sithonia ligt.

Neos Marmaras Chalkidiki
Neos Marmaras

Via Elia rijden we in noordelijke richting en buiten Nikiti slaan we rechtsaf richting de oostkust van Sithonia. Al vlug komen we bij Vourvourou aan. Wij hebben de drone bij ons en willen hier luchtbeelden maken. Op het strand is er bijna niemand te bekennen hoewel het weer heerlijk is en de temperatuur 25°C! Vourvourou is een van de populairste badplaatsen van Chalkidiki. In dit gebied zijn meerdere mooie stranden en prachtige kleine eilandjes. Er zijn veel bossen waar je mooie wandelingen kunt maken en de zee heeft mooie turquoise kleuren. We hebben heerlijk gezwommen en aan het eind van de middag keren we terug naar het hotel om daar nog eens te genieten van het complex, de gastvrijheid van het personeel en het lekkere eten.

Vourvourou Chalkidki

Het was weer een geslaagde dag en wat hebben we weer genoten. Morgen staat Thessaloniki op het programma en willen daar tot s’ avonds laat blijven. Hoe die dag is verlopen vertellen wij jullie in ons volgende verhaal!

Links Athena Pallas boeken:
Athena Pallas
www.acrotel.gr/nl/hotel/athena-pallas-village/

Lees ook deze populaire artikelen