Griekenland - De Griekse Gids
Twitter Griekse Gids    Youtube Griekse Gids    Instagram Griekse Gids    Facebook Griekse Gids    Pinterest Griekse Gids

Griekenland weblog

Rondreis: Met eigen auto via Italië naar Igoumenitsa, Parga en Lefkas

Door: Wendy Nikolidakis - De Griekse Gids

We hebben in Griekenland inmiddels al veel gezien. Meestal gaan we, ongeacht welk seizoen, met het vliegtuig naar Griekenland. Soms rijden we ook met de auto naar Italië en steken met de boot over naar Griekenland. Vanaf de Italiaanse havenplaatsen Venetië, Ancona, Bari of Brindisi gaan bijna dagelijks boten naar Igoumenitsa (Epirus), Patras (Peloponnesos). Sommige van deze boten maken een stop bij eiland Corfu.

Wanneer we met het hele gezin met het vliegtuig gaan, dan blijven wij maximaal drie weken in Griekenland. Wanneer we echter met de auto naar Griekenland gaan, dan blijven we vaak wel vijf weken. Wanneer je langer kunt blijven en op je gemak gaat rondreizen, dan pas leer je Griekenland echt goed kennen is onze ervaring. Zo hebben we ook eens vijf weken rondgereisd en hebben inderdaad veel van Griekenland geproefd en ontdekt. Onze reis duurde uiteindelijk 37 dagen en terwijl we dachten Griekenland zeer goed te kennen, heb ik gemerkt dat Griekenland nog veel meer te bieden heeft.

Zonnen op de boot

Tijdens deze rondreis hebben wij gefilmd, meer dan vier duizend foto’s gemaakt en veel verslagen geschreven. We hebben de eilanden Lefkas, Hydra, Spetses en Skiathos bezocht en op het vasteland Epirus (de Zagoria-streek, Parga en Syvota), Thessalië (Meteora en Pilion), Athene en Peloponessos (Olympia, Epidavros, Mycene en Nafplion). Wij zijn in veel streken geweest waar vaak bijna geen Nederlanders en Belgen te bekennen waren, het onontdekte Griekenland. Wij zijn op toeristische plekken geweest, waar de Grieken in de grote meerderheid waren en waar bijna geen buitenlandse toeristen waren.

Onze trip begon feitelijk in Ancona (Italië - 1470 km vanaf Utrecht) waar we de boot namen en de volgende ochtend, 14 uur later (je slaapt op de boot) stapten we in Igoumenitsa uit, de hoofdstad van de provincie Thesprotia in Epirus. Zo’n boottocht is heerlijk, lekker ontspannend, een goede voorbereiding op wat er zal volgen. Voor de kinderen is het een “happening” want er is een zwembad, een bioscoop en een spelletjeshal aan boord, ze vinden het fantastisch. Op de boot zijn verschillende cafetaria's, restaurants, snackbars en winkeltjes, ook de volwassenen zullen zich geen seconde vervelen. En wat dacht je ervan, om heerlijk op het dek van het schip in het zonnetje te zitten?

Route Ancona - Lefkas

De volgende dag, heel vroeg in de ochtend, kwamen we in Igoumenitsa aan. We maakten ons klaar voor onze eerste vakantiedag in Griekenland, wat een vreugde! Ons eindstation die dag zou het eiland Lefkas worden. Vanaf Igoumenitsa  reden we zuidwaarts naar het plaatsje Syvota dat ongeveer 23 km van Igoumenitsa ligt (half uurtje rijden). Syvota is een zeer populair haventje waar veel zeilboten aanmeren. Het was halfacht in de ochtend, we hebben voor het ontbijt lekkere verse broodjes bij de bakker gekocht om ze daarna aan de haven van Syvota op te eten. We zagen inderdaad honderden zeilboten en een brede boulevard waar overal restaurants en cafés waren. Luxe zeilboten meren in de marine van Syvota aan en het is duidelijk een bestemming waar rijke mensen graag komen, maar ook mensen die van eilandhoppen houden. De omgeving van Syvota is adembenemend mooi, het ligt in het midden van een groene omgeving waar de bomen en de groene struiken tot aan de zandstranden van de kleine baaien komen. De eilandjes die dicht aan de kust bij Syvota liggen zijn prachtig en het turquoise zeewater doet aan de mooiste ansichtkaarten denken.

Syvota (Bij Parga - Epirus)

We zijn hier anderhalf uur gebleven. Onze volgende stopplaats was het populaire Parga dat 26 kilometer ten zuiden van Syvota ligt. De weg die van Syvota naar Parga gaat is zeer goed, maar heeft wel veel bochten. Onderweg kwamen we langs mooie baaien. Hier zijn ook veel campings, dus mocht je willen kamperen dan is deze streek uitermate geschikt. Vooraf aan onze reis hadden we vaak lovende woorden over Parga gehoord. Bij aankomst begrepen wij ook onmiddellijk waarom.

Parga is een schilderachtig stadje dat op de berghellingen van een baai ligt. De veelkleurige huisjes met daarvoor de zee zijn prachtig om naar te kijken. Parga is gezellig en de stranden rond Parga zijn zeer mooi en goed georganiseerd. Er zijn hier zowel kiezelstranden als zandstranden. Het leuke haventje met terrasjes sprak ons erg aan. Parga heeft op ons een zeer positieve indruk gemaakt en hier zullen we in de toekomst zeker voor een wat langere periode terugkomen. Op een terras tegenover het eilandje aan de baai van Parga, bestelden we onze eerste heerlijke Griekse frappé. Wat een genot!

Met z'n allen even geniet van Parga!
Met z'n allen even genieten van Parga!

Na Parga reden we vervolgens door naar Lefkas. We hadden vooraf een hotel in het populaire plaatsje Nidri gereserveerd. Nydri ligt precies 100 km Parga. Weer kwamen we op de route prachtige natuurgebieden tegen en prachtige berggebieden. Bij Preveza reden we door de tunnel onder de zee, die Epirus met Centraal Griekenland verbindt. Hier ligt namelijk het beschermd natuurgebied van de baai van Amvrakikos.  Vanaf hier is Lefkas nog maar 25 kilometer. Wat vele mensen niet weten dat het eiland Lefkas met het vaste land van Griekenland verbonden is door middel van een smalle landstrook en een bewegende brug. De bewegende brug gaat meerdere keren per uur open en dicht om zeilboten door te laten. Een half uurtje later waren we bij Nidri, onze eindbestemming voor zeven dagen.

Lees meer op: www.eilandlefkas.nl en lees ook over onze reis van Lefkas naar het Zagoria-gebied, vervolgens naar Meteora en van daar naar Magnesia en Pilion.

Lees ook deze populaire artikelen