Griekenland - De Griekse Gids
Twitter Griekse Gids    Youtube Griekse Gids    Instagram Griekse Gids    Facebook Griekse Gids    Pinterest Griekse Gids

Griekenland weblog

Rondreis Griekenland: Van Lefkas naar Zagoria en via Meteora naar Pilion

In ons vorige verhaal vertelden we hoe we via de boot vanaf Italië naar Igoumenitsa in Griekenland zijn gevaren en vanaf daar via Syvota en Parga naar eiland Lefkas. Natuurlijk kan je zelf voor andere opties kiezen en naar andere streken rijden in Noord of Centraal Griekenland. Op Lefkas bleven we een week bij Hotel George in Nidri.

Op Lefkas hebben we een heerlijke tijd gehad. Wij vonden het een prachtig mooi eiland en ons reisverslag over Lefkas kun je op de site Eiland Lefkas .NL lezen. Ons volgende reisplan was om vanaf Lefkas dwars door Epirus naar het natuurgebied Zagoria te rijden. We wilden naar het schilderachtige dorpje Ano Pedina, waar de Nederlandse Rita samen met haar man Yannis het Hotel Porfyron runt. Rita hadden we op de Vakantiebeurs in Utrecht ontmoet. Daarnaast was hun hotel in het programma van Herman den Blijker “Herrie in hotel” geweest en we vonden het erg interessant hier naartoe te gaan.

We laadden de bagage weer in de auto en reden vanaf Nidri via Lefkas-stad naar Preveza en vanaf Preveza richting de stad Ioannina, waarna we het prachtige natuurgebied Zagoria betraden. De afstand van Lefkas-stad tot Ano Pedina is 167 kilometer, maar je hebt hiervoor ruim drie uur nodig. De route is buitengewoon prachtig, de natuur is schitterend, de wegen zijn heel goed. In Ano Pedina, hebben we genoten van de prachtige natuur en het gastvrije onthaal van Rita en Yiannis. Over ons verblijf bij Rita en Yiannis hebben we een apart artikel geschreven.(Lees artikel "Gastvrij en authentiek: hotel Porfyron in ongerept Griekenland")

De Vikos-kloof

In Zagoria hebben we veel rondgetoerd en waanzinnig mooie dorpen gezien. Papingo, Monodendri, Dilofo, Kipi, Tsepelovo, allemaal stijlvolle dorpjes. Helaas hebben we niet alle dorpen kunnen zien, want we hadden niet genoeg tijd. Wat is de natuur hier imponerend! Indrukwekkende kloven, wegen met ontzettend veel haarspeldbochten te midden van schitterende bossen en schilderachtige dorpen.

De Zagorochoria zijn dorpen die zo in een sprookje zouden passen. De met steen gebouwde huisje met hun stenen daken, de geplaveide steegjes, soms smal en soms wat breder, de rivieren, je vraagt je bijna af: “Is dit Griekenland?”. En dan de Vikos kloof, de diepste kloof ter wereld! We verbleven hier twee nachten, eigenlijk veel te kort, we zullen hier zeker terug komen. Twee dagen later namen we afscheid van Yannis en Rita en reden richting Meteora. Vanaf Ano Pedina reden we richting de grootste stad van de streek, Ioannina en vanaf daar gingen we over de autosnelweg richting Kalambaka en Meteora. Meteora is één van de meest opvallende kloosters ter wereld. Ze zijn namelijk op imposante hoge rotsen gebouwd, we hadden het eerder op foto’s gezien, maar nog nooit met eigen ogen.

Meteora

De afstand van Ano Pedina tot Meteora is ongeveer 150 km, je hebt hiervoor ruim twee uur nodig om dit stuk af te leggen. Onze eerste indruk bij het zien van de kloosters was: “Wauw!”. Hoe is het mogelijk dat de kloosters op deze steile rotsen zijn gebouwd? Met netten aan touwen en houten ladders van soms wel veertig meter lang transporteerden de monniken de benodigde goederen en personen naar boven.  Het feit dat deze steile rotsen uit het niets oprijzen is een indrukwekkend fenomeen. Het schijnt dat de vlakte in Thessalië ooit een binnenzee was, en door eeuwenlange erosie hebben de rotsen hun opvallende uiterlijk gekregen. We zijn via een weg achter de kloosters langs gereden, je kijkt echt je ogen uit. We zijn een van de kloosters binnen gelopen om de sfeer te proeven. Vanaf hierboven heb je een schitterend uitzicht over de vlakte en de stad Kalambaka. Rond Meteora zijn veel restaurants en er zijn veel kamers en hotels waar je kunt verblijven, maar wij reden door, want ons volgende doel was: Pilion.

Afissos Pilion

Vanaf Meteora reden we via Trikala en Larissa richting Volos en vervolgens kwamen we op het schiereiland Pilion, het land der Centauren. De afstand van Meteora tot Volos is 143 kilometer, ook hiervoor heb je ruim twee uur nodig. Wij hadden vooraf gereserveerd in hotel Leda, dat in het dorpje Chorto ligt. Chorto is een zeer klein plaatsje aan zee. Aan het strand is een minimarkt en er zijn enkele restaurants. Hotel Leda trekt vooral veel Griekse toeristen, het is gebouwd in de typische bouwstijl van Pilion. Het ziet er erg mooi uit van buiten, maar de gebouwtjes van binnen zijn erg eenvoudig en er is sprake van wat achterstallig onderhoud. Jammer! Vanuit Chorto hebben we vele uitstapjes gemaakt om Pilion beter te leren kennen. We hebben oa. Makrinitsa, Portaria, Hania Pilion, Tzasteni,  Agia Kyriaki, Milina, Milies, Vizitsa, Afissos en Kala Nera bezocht.

De gevolgde route (klik om te vergroten)
De gevolgde route (klik om te vergroten - 502 kilometer - geschatte kosten benzine €80 )

Wat een vakantie in Pilion interessant maakt is, het feit dat je fantastische boottochtjes kunt maken. Wij bezochten vanaf Pilion het eiland Skiathos dat niet ver van Pilion ligt. Wij hebben toen een dagtocht met een toeristische boot gemaakt vanaf het dorpje Platanias dat helemaal in het zuiden van Pilion ligt. We hebben Skiathos-stad bezocht waar we enkele uren hebben rondgeslenterd, gewinkeld en lekker gegeten.

Op de terugweg zijn we bij het beroemdste strand van Skiathos; Koukounaries gestopt, om een heerlijke duik te nemen in de turquoise zee om vervolgens terug naar Pilion te varen. Achteraf gezien, hadden we ook de boot van de lijndienst kunnen nemen vanaf Volos, om behalve Skiathos, ook Skopelos en Alonissos te bezoeken, mits we ook een nachtje ergens bij een hotel zouden overnachten. In Pilion zijn we in totaal tien dagen gebleven. Ook Pilion is een prachtig gebied, een echte aanrader. Onze volgende stop vanaf Pilion zou Athene worden en vanaf daar de Peloponnesos

Lees ook deze populaire artikelen